​Biltorvet A/S introducerer nye uddannelser til bilforhandlere og sælgere

27 apr 2016 | AutoDesktop

Digitalisering, CRM-systemer, online-tilstedeværelse og kundetilfredshedsmålinger er blot nogle af de mange forandringer, man som forhandler støder på dagligt – og mere end nogensinde forventes det, at man imødekommer forandringerne i forretningen og gør det til en del af dagligdagen, hvis man skal opfylde kundernes forventning og fortsat opleve succes med bilsalget.

“Fakta er, at nutidens bilkøbere ikke længere er lige så loyale som før, og det er ikke længere nok, at en bil er et bestemt mærke. Købsbeslutningen bliver langt mere påvirket af, hvilken oplevelse kunden har ude hos forhandleren; hvad forhandleren tilbyder, som konkurrenten måske ikke kan tilbyde – og hvor godt man som kunde føler sig informeret og behandlet fra start til slut,” siger Troels Meyer, der er chef for den nye afdeling hos Biltorvet A/S.

Derfor er det blevet yderst afgørende, at man som forhandler formår at være synlig på nettet, give god service og rådgivning under beslutningsprocessen, og ikke mindst giver en god oplevelse ved salget såvel som ved opfølgningen efter salget.

Det betyder, at flere og flere bilforhandlere har måtte indse, at hvis man fremadrettet vil have kunder i forretningen, kræver det en øget indsats og en langt mere struktureret tilgang til kunderne, før, under og efter salget.

Branchen har allerede gennemgået mange forandringer, og med kundernes øgede krav og forventning, er der endnu flere på vej. Derfor tilbyder Biltorvet A/S nu at hjælpe.

“Forandringer indebærer ofte omstilling, herunder nye vaner, kompetencer og systemer, og skal de implementeres med succes, kræver det en synlig og dygtig ledelse. For hvorfor skal man imødekomme alle de nye forandringer? Hvordan håndterer man dem bedst, og hvordan sikrer man, at alle i forretningen kommer med fra starten? Der er meget, der skal tages højde for, og det er en udfordring, som mange forhandlere kæmper med dagligt, og det vil vi gerne hjælpe med at løse,” siger Troels Meyer.

Uddannelse er vejen til bedre salg

For at forberede og hjælpe forhandlere og sælgere med at blive godt kørende i fremtidens bilforretning, introducerer Biltorvet A/S derfor en ny kompetenceafdeling under navnet Biltorvet Akademi, hvor blandt andet forandringsledelse kommer til at være et omdrejningspunkt.

Biltorvet Akademi kommer til at tilbyde en bred vifte af kurser og uddannelser, der vil strække sig fra alt til sælgerkurser, undervisning i Biltorvets egen software, AutoDesktop, og til en salgslederuddannelse. Formålet med de uddannelser og kurser der tilbydes er nemlig, at de skal være tilgængelige for alle, uanset hvor i forretningen man befinder sig, og uanset hvilken sælgerplatform, man benytter. Derfor bliver uddannelserne og kurserne udformet således, at de passer både til sælgere, ledere, og eftermarkedet og vil blive tilbudt til både forretninger, kæder, sammenslutninger, mærker og så videre.

En af de første uddannelser, der bliver tilbudt, er en salgslederuddannelse. Målet med denne uddannelse er, at deltagerne efter at have gennemført den vil kunne gå tilbage til bilforretningen og optimere på hitrate og penetrationsgrad, kaffe-snak, prøveture og købekontrakter.

“Gennem mange opstarter og flere års erfaring med implementering af forandringer i bilforretninger, har vi erfaret, at før alt dette kan blive en succes, vil det kræve, at der igangsættes en forandringsproces i hele bilforretningen, og dét kræver forandringsledelse. Derfor vil en af de første uddannelser, vi præsenterer, have fokus på netop dette, og den vil blive afsluttet med en eksamen og et bevis,” siger Troels Meyer.

Kompetente folk bag Biltorvet Akademi

Bag uddannelsesprojektet står både kompetente og erfarne undervisere. Troels Meyer har selv mere end 25 års erfaring med bilbranchen fra blandt andet Keyloop, Semlergruppen og Biltorvet A/S, og startede i sin tid som underviser hos Keyloop (tidligere ADP/CDK). Efterfølgende har han haft mere end 10 års erfaring med implementering af CRM-systemer, og har i den forbindelse set rigtig mange gode, og mindre gode eksempler på, hvordan ledelsen i branchen formår at drive forandringer igennem for at opnå en bedre forretning, mere tilfredse kunder og dermed mere salg.

”For at kunne imødekomme den udvikling vi oplever, handler det jo i bund og grund om at få struktureret salget og opfølgningen af kundeemner. Der findes nok ikke mange, der synes, det er dårligt at følge op på kundeemner – men derfra og til at få det udført, kan der være langt. Og det er blandt andet netop dét, Biltorvet Akademi skal hjælpe med”, tilføjer Troels Meyer.

Som en del af det nye uddannelsesteam, har Biltorvet A/S desuden ansat konsulent og uddannelsesleder Johnny Nedergaard. Johnny Nedergaard kommer fra en stilling hos Business College Syd i Mommark, hvor han de sidste 11 år har undervist og opbygget flere branchegodkendte uddannelsesforløb, heriblandt Bilsælgeruddannelsen og den Grundlæggende Lederuddannelse målrettet autobranchen.

Johnny Nedergaard har i sit virke haft en stor berøringsflade med autobranchen og har medvirket til at uddanne op mod 145 bilsælgere, 100 mellemledere og henved 1000 handelselever.

”Det er et nyt og spændende kapitel i min professionelle karriere, og jeg glæder mig meget til at komme endnu tættere på branchen sammen med Biltorvet”, siger Johnny Nedergaard.

Troels Meyer og Johnny Nedergaard vil sammen udvikle forskellige uddannelsesforløb, der vil tage udgangspunkt i de udfordringer, de af erfaring ved, at branchen har i dag.

”Vi kender udfordringerne, og et nøgleord er forandringsledelse” så her begynder vi, siger Troels Meyer.

Det skal virke i praksis

En essentiel del af de uddannelser og kurser som tilbydes, er, at Biltorvet Akademi vil sikre, at de ting der bliver undervist i, også virker efter hensigten, når man kommer tilbage til bilforretningen – uanset om man har været på sælgerkursus, salgslederuddannelsen eller noget helt tredje.

Vi vil med helt ud i arenaen og dermed sikre, at den nye viden bliver omsat til praksis – og vi kører ikke før det virker!”, siger Johnny Nedergaard.

Det er dog vigtigt for Biltorvet A/S at understrege, at formålet med Biltorvet Akademi ikke er at konkurrere med de eksisterende, videregående uddannelser, og at de løbende vil samarbejde med andre leverandører til branchen.

”Vi kan se, at der er en udfordring i branchen, og nogen steder er der plads til forbedring. Det er utroligt vigtigt at få nedbrudt de siloer, der ofte er mellem lager, værksted, salg og økonomi. Derfor vil vi også senere tilbyde uddannelse til blandt andet eftermarkedet, og bruge underleverandører som undervisere på disse områder”, siger Troels Meyer.

Biltorvet A/S og ikke mindst Johnny Nedergaard opretholder den gode kontakt til Business College Syd i Mommark og afslutter med at tilføje, at det er i fælles interesse, at de gode autouddannelser, som brancheforeningerne har godkendt, forsætter, således at branchen stadig kan uddanne deres kommende bilsælgere, mellemledere og ledere på skolen.

Biltorvet Akademi forventer at kunne lancere de første uddannelser allerede efter sommerferien, og når det endelige program ligger klar, vil man kunne læse mere om de enkelte uddannelser, kurser med mere og tilmelde sig på biltorvet.dk.

For mere information kontakt Troels Meyer, mobil
31 68 12 95 eller pr. mail: tm@biltorvet.dk