Nytårskuren er overstået – sådan gik det

16 jan 2020 | AutoDesktop

Generelt havde bilforhandlerne noget mere travlt end sidste år. Faktisk rigtigt travlt. Det gav da også et mersalg i forhold til sidste år. Det viser statistik fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop.

En statistik fra de første weekender af januar viser, at der blev gennemført knap 15.000 prøvekørsler gennem bilsalgsprogrammet AutoDesktop fordelt på 9200 første weekend og 5718 anden weekend.  Det er en samlet stigning på knap 20 procent i forhold til samme periode sidste år.

En stor del af den voldsomme stigning skyldes dog, at der også er kommet flere forhandlere til, som benytter AutoDesktop. Ser vi udelukkende på stigningen i aktivitetsniveauet, er den på 12,7 procent samlet set på de to weekender.

Første weekend klart bedre end anden
Ser vi på antallet af tilbud ligger det ligesom prøvekørslerne også højere end sidste år.

 

Renset for de flere forhandlere, er stigningen her på 11,8 procent, hvor især den anden weekend, var mere travl end sidste år. 24 procent flere tilbud blev der lavet, med lørdag som højdespringer med en stigning på 38 procent i forhold til samme lørdag sidste år.

 

Selv om forhandlerne havde forholdsvist mere travlt på andenweekenden end sidste års weekend, er det bemærkelsesværdigt, at første weekend er i omegnen af 40 procent mere travl end andenweekenden.

Det er også værd at bemærke, at den første fredag i år var noget mere travl end sidste år, så det er åbenbart en fordel, at det ligger tæt op ad ferien.

 

Moderat stigning i salg
På trods af den øgede trafik, viser det sig meget overraskende, at forhandlerne ikke kan følge trop med at lukke handler i samme tempo. Sammenligner vi hele perioden på ti dage fra mandag klokken 12.00 til fredag klokken 12.00, er stigningen i lukkede handler på kun 2,3 procent.

 

Nærlæser vi tallene er det sjovt nok den anden weekend, hvor stigningen er højest, hvor både fredag og lørdag gav 20 procent flere lukkede handler. Til gengæld var der 10 procent færre, der underskrev slutsedler på nytårskurens første søndag.

 

”Som det tydeligt fremgår, kan det være svært at nå, at lukke handler, når der er mange kunder i butikken, og det kan have indvirkning. Den anden weekend var der noget mindre travl end første, så der er mere tid til at lukke handler. Den samlede stigning står så ikke mål med det øgede aktivitetsniveau, men det kan jo forklares ved at brugerne af programmet er blevet bedre til at registrere prøvekørsler og tilbud, eller at bilkøberne rent faktisk blot i år har været osere på populære modeller. Men det rykker ikke ved, at årets Nytårskur indikerer en uformindsket interesse for nye biler, trods sidste års rekordsalg,” siger Peter Larsen, kommerciel direktør hos Auto IT, der står bag bilsalgsprogrammet AutoDesktop.

 

Trods de flere forhandlere og den øgede belastning på tilbud og prøvekørsler, kørte AutoDesktop upåklageligt hele nytårskuren med kun få supportopkald.

I graferne kan du se aktivitetsniveauerne på de enkelte dage, fordelt på prøvekørsler og tilbud.