Unge vil holde på kunderne digitalt

20 jan 2017 | AutoDesktop

”Uden et eftermarked kan en nybilsforhandler i dag ikke eksistere. Så er der ingen forretning.” Så kontant er udmeldingen fra Claus Nyboe, direktør for Biltorvet A/S, der bl.a. står bag bilforhandlernes eget CRM- og salgsprogram AutoDesktop. Ordene er møntet på et kuld af kommende biløkonomer, der er på besøg på Biltorvet A/S som en del af biluddannelsen.

De unge mennesker er studerende fra hele landet, og en stor del af dem vil blive fremtidens bilsælgere.

Direktøren gav et historisk tilbageblik på virksomheden Biltorvet A/S og firmaets nuværende nødvendige rolle i bilbranchen med den forhandlerejede konstruktion. Det blev også til en gennemgang af bilsalgsprogrammet AutoDesktop med tilhørende (spritnye) app samt til en alvorlig snak om de kommende digitale udfordringer som bilhusene i disse dage må forholde sig til.

Claus Nyboe giver ordet videre til Biltorvets konsulentleder Morten Vestergaard, der også indleder med en opsang.

Biloekonom3

Direktør Claus Nyboe fra Biltorvet A/S, foran et slide med et vigtigt budskab

 

”Sælgere er generelt dårlige til at følge op,” siger han.

”Og det selv om det alt andet lige er lettere at handle med en tidligere kunde, fremfor at skaffe en helt ny”, konstaterer han. Herefter præsenterer konsulenten CRM-modulet af AutoDesktop, der gør opfølgning let. Blandt andet ved at sælgeren automatisk bliver mindet om det.

 

Vigtigt at følge op

”Det virker meget brugervenligt,” mener en af de studerende Mathias Busch Jensen fra forhandleren Bent Pedersen i Esbjerg. Til dagligt sidder han med virksomhedens CRM-system, der er leveret af Mercedes.

Blandt de studerende er der bred enighed om, at kundeopfølgning er vigtigt.

”Det er vigtigt at holde styr på kunderne med et godt CRM-system,” fastslår Andreas Nørgaard, der er studerende ved Autohuset Vestergaard.

”Men at få det implementeret, tror jeg, er en lang proces. Man skal have fat i kunderne lige fra start,” mener han.

Én ting er at forstå vigtigheden af mersalg. Noget andet er, at få lov til det. Nye EU-regler bliver sandsynligvis implementeret sidst på året, og det betyder, at man skal have styr på, om man må lave systematisk digital markedsføring til sine kunder. Blandt andet også til sit eksisterende kundekartotek.

 

Risiko for kæmpebøder

”Allerede i dag er der kontante regler på området, som betyder, at man ikke bare må sende hvad som helst via sms og mail til sine kunder, med mindre de har givet samtykke. Det nye er, at der kommer kæmpebøder for at overtræde reglerne. Samtidigt får Datatilsynet tilføjet flere midler, så det bliver langt sværere at bryde reglerne uden at blive forfulgt og straffet,” advarer Claus Nyboe.

Kunderne skal derfor give deres samtykke, fx ved at underskrive et dokument. En af metoderne kan være at bruge AutoDesktops App. Så kan det foregå på stedet, når kunderne fx står ude ved demobilen og alligevel skal have lavet en køreseddel. Man har dog pligt til at oplyse, hvad kunden skriver under på.

”Det er overraskende, at man nu forbryder sig mod EU-regulativer og kan risikere megabøder i form af en procentdel af ens omsætning, blot for at sende en sms forkert,” siger en overrasket Mathias Busch Jensen.

 

Sig nu ja

I udgangspunktet er det negativt, at en kunde skal sige ja, tak, til reklamer. Så hvordan sælger man sådan en tilladelse ind, spørger Morten Vestergaard. Det har kuldet af kommende biløkonomer mange bud på.

”Måske sige, at man er med i lodtrækningen om et weekendophold,” foreslår en frisk studerende ved navn Sebastian.

”Få en god kommunikation og bliv personlig, før man spørger,” siger en anden ved navn Thomas.

Biloekonom4

Mathias Busch Jensen (tv) og Andreas Nørgaard studerer begge til biløkonom. De vedkender sig vigtigheden af at holde på kunderne.

 

 

”Ordet samtykke ville få mig til at overveje en ekstra gang. Jeg ville nok ikke trykke ja, acceptér uden videre, hvis udgangspunktet er, at der er tale om en prøvetur. Måske har det noget med min alder at gøre,” siger 48-årige Duccio Nuoto, som er koordinator for biløkonomuddannelsen ved Erhvervsakademiet Cphbusiness.

”Vend det til noget positivt, så man i stedet tilføjer kunden værdi. Fx ved at sige noget om, at det er nødvendigt for at komme i kontakt med ham med et unikt tilbud, eller hvis der dukker noget vigtigt op,” foreslår Mathias Busch Jensen, før direktør Claus Nyboe bryder ind.

Løsningen er klar

”Det er jeres opgave at få samtykket. Så skal vi nok levere løsningen, som gør det nemt,” lover han og hiver løsningen frem.

”Vi har lavet et produkt, som er en cloudbaseret tjeneste, der holder styr på samtykker fra forhandlere og importører. Det hedder Samtykke.Net og kommunikerer med CRM-systemer, som vores eget AutoDesktop, så man fx kan lave mailkampagner med tilladelserne i orden,” siger han.

Ligeså snart samtykket bliver implementeret som en fast rutine, så bliver det jo ligesom, når man henter en app eller et program på computeren, hvor man skal sætte hak i tjekboksen med betingelserne, før man får lov at hente programmet. Men indtil videre, så har vi en udfordring. Hvad med den eksisterende kundedatabase? De måske flere hundrede kunder skal jo også spørges. Det er bare at komme i gang, slutter Claus Nyboe.

 
 

Styr på samtykket

 

  • Samtykke.Net er en cloudbaseret løsning, der sikrer ensartet og tryg håndtering af samtykke. Grundtanken er, at uanset hvordan sælgeren møder kunden, så bliver den måde, vi beder om og registrerer samtykke til digital markedsføring på den samme, så man efterfølgende kan bruge de indsamlede samtykker i sikker forvisning om, at der er styr på juraen.
    Alle samtykker indsamlet via CRM- og salgsprogrammet AutoDesktop og appen vil i fremtiden lande i Samtykke.Net-databasen. Man kan tilslutte forhandlerens egen hjemmeside og DMS-systemer.