Biler – dem sælger man da på internettet!

22 maj 2019 | Biltorvet.dk

"Nærmest siden internettet startede har man talt om at internettet ville overtage bilsalget, men erfaringen er, at bilsalg stadig foregår i en fysisk butik. Man er i Danmark som bilkøber stadig meget trænet i, at man kommer i en forretning for at købe sin bil”. Sådan siger Claus Walsted Nyboe fra Auto IT A/S.
Af AutoBranchen Danmark

På fagsnakken ”Bilforretning på internettet” gjorde direktør Claus Nyboe fra Auto IT de omkring 50 deltagere klogere på internettets kringelkroge, når det gælder salg og markedsføring af biler. Claus Nyboe mener, at hypenom bilsalg på internettet er overdrevet, men understregede til gengæld vigtigheden af at blive dygtigere til at bruge de digitale muligheder til at få kunder i butikken.

På fagsnakken tog han deltagerne gennem en tour de force i salgstragten, og hvordan man på hvert trin på vejen ned gennem tragten kan benytte sig af digitale værktøjer som SEO, Facebook, Adwords, Google Analytics og mange andre redskaber.

Læg en plan og husk din målgruppe
Deltagerne i fagsnakken var en blandet skare, men med et overtal af bilforhandlere. De fik gode og konkrete råd med på vejen, om hvordan man som forhandler kan gøre mere for at komme ind i online-kampen om kunderne.

”Hvis man skal kapitalisere på de muligheder, man har her og nu, er det primært digital marketing, man skal kaste sig over. Vi kan gøre en masse på nettet for at skabe kontakt til kunden”, fortalte Claus Nyboe.

Han rådede deltagerne til at blive skarpe på deres digitale strategi. Lige fra kundens allerførste klik til det endelige bilkøb. Alt for ofte glemmer man nemlig at tænke hele processen igennem. Så får man måske lavet en rigtig sjov annonce, som trækker kunder ind på hjemmesiden, men man har ikke ordentlig gennemtænkt, hvordan man derfra får kunden endnu længere ned i salgstragten og dermed får dem til at dukke fysisk op i butikken for at købe en bil. Eller endnu værre: Man får kunden til at reagere ved for eksempel at maile til butikken, men glemmer at svare på de mails, der kommer.

Samtidig understregede han, at det også vigtigt at være præcis på målgruppen. Er det børnefamilien med behov for plads til barnevogn i bilen, man henvender sig til, eller er det pendleren, der bare har brug for en hurtig bil, der kan parkeres?

Del din viden
Claus Nyboe fortalte, at en af de bedste strategier for at blive synlig på internettet, er at dele viden. Jo mere relevant indhold, man lægger på sin hjemmeside eller på blogs, desto længere rykker man nemlig op i internet-søgningerne. Samtidig opbygger man troværdighed, og det er noget af det, kunderne søger.

”Kunderne kan sagtens gennemskue, om du har betalt for at ligge øverst i en søgning. Det klikker man typisk ikke på, men derimod vil man gerne se indhold fra dem, som ligger øverst i den organiske søgning”, forklarede han. ”At ligge øverst i en organisk søgning er ubetaleligt. Så når der for eksempel lanceres nye modeller, skal du sørge for at dele viden og indhold om dem. Det er med til at få kunden til at se dig som en troværdig rådgiver”.

Mål din effekt
Når man lægger sin online-strategi, skal man huske, at målet i sidste ende er at skaffe leads. Men de skal være billige og omkostningseffektive. Det nytter ikke noget at bruge en masse penge på annoncering, hvis ikke det resulterer i konkret salg i den anden ende.

Derfor rådede Claus Nyboe da også deltagerne til at bruge et værktøj som Google Analytics og Google Ads til at måle effekten af online-indsatsen. Særligt fremhævede han værktøjet In Store Visits, som – hvis man bruger det rigtigt – kan være en præcis måde at måle virkningen af en online-kampagne på. ”At måle klik er spild af tid. Det siger nemlig ikke noget om, hvad du får ud af din indsats. Det gør det til gengæld, hvis du kan måle om din indsats på internettet, har fået kunderne til at gå ind i den fysiske butik”.