IT-løsning kan forhindre marketing-millionbøder

11 apr 2017 | AutoDesktop

Det kan koste kassen i fremtiden for bilforhandlere og værksteder, hvis ikke de har styr på samtykker fra deres kunder omkring elektronisk markedsføring via mail og sms, eller behandler personoplysninger sløset. En ny EU-forordning harmoniserer brug af følsomme personoplysninger i alle medlemslande, og det betyder skærpede regler, mere kontrol - og ikke mindst større bøder, som vi i Danmark ikke er vant til.

Det kan ifølge den kommende persondataforordning fra EU koste helt op til fire procent af omsætningen, eller knap 20 millioner euro, hvis man sjusker med personfølsomme oplysninger.

“Så store bliver bøderne nu nok ikke, og jeg er principielt også meget imod at dramatisere det her. Men når det så er sagt, så bliver der strammet op i både regler og kontrol, og der står udtrykkeligt i forordningen, at bøderne skal have en afskrækkende virkning. Så det kommer selvfølgelig til at gøre ondt, hvis man som virksomhed træder meget ved siden af,” advarer direktør for Biltorvet A/S, Claus Nyboe.

Ubevidste fejl
Han nævner nogle eksempler. Det kunne for eksempel være, at man bevidst eller ubevidst kommer til at dele oplysninger om sine kunder med andre virksomheder uden at have behørigt samtykke fra de pågældende kunder. Det kunne også være, at man uberettiget sender e-mails eller SMS’er til kundeemner, hvor det ofte også er nødvendigt at have samtykke til det.

En moderne bilforretning har mange kontaktpunkter til kunden, og det foregår som regel gennem flere IT-platforme. Det er med til at komplicere hverdagen, når man skal holde styr på både samtykker og oplysningspligt/privatlivspolitik i forskellige programmer.

“Det er her, Biltorvets nye digitale løsning, Samtykke.Net, virkelig giver værdi,” understreger direktøren.

Samtykke 2

“Samtykke.Net er en cloud-løsning, som alle virksomhedens IT-løsninger kan kobles på. Det giver fuldstændig ensartede procedurer for registrering af samtykker, uanset om det foregår i salg, eftermarked eller på hjemmesiden. Det foregår med total sporbarhed, så man altid kan dokumentere hvor, hvornår og hvordan et samtykke er indhentet, siger Claus Nyboe.

It-kunde: Virker skidegodt
Biltorvet A/S har i gennem længere tid arbejdet sammen med forhandlere, importører og DMS-leverandører om udvikling af løsningen, som over et års tid er blevet testet ude hos forhandlere. Løsningen er nu klar til stordrift og vil blive taget i brug i det meste af branchen.

“Vi er både stolte og taknemmelige over, at der hos alle parter bliver taget så godt imod vores initiativ og den løsning, vi har udviklet,” lyder det fra Claus Nyboe.

I Samtykke.Net klares registrering og lagring af samtykker automatisk. Man kan vælge flere måder at få et samtykke på og gemme dem.

Hos Autohuset Vestergaard, Peugeot i Birkerød, har man haft løsningen til test. Her indhenter de oftest kundens samtykke i forbindelse med en prøvekørsel – og det foregår
på en iPad.

“Det virker skidegodt, lyder det bramfrit fra salgschef Jesper Hansen (til højre i en salgssituation med en kunde på billedet herunder).

Jesper Hansen Th Med Kunde

“Det kan ikke laves mere simpelt. Det er for eksempel indbygget som en del af trin for trin-guiden ved prøvekørslen, hvor man alligevel skal have fat i sygesikringsbevis og kørekort, samt have en underskrift af kunden, der gives med en finger på skærmen. Alt klares i én arbejdsgang, siger en begejstret Jesper Hansen.

Bilkøbere siger ofte nej
Jesper Hansen drypper dog også lidt malurt i bægeret.

“Vores statistik viser, at det i bedste fald er hver tredje som siger ja til samtykket, hvis det inkluderer, at vi som virksomhed også vil sende marketingsmateriale. Og der har vi en salgsopgave for at få solgt det bedre ind. En del af de nye regler er jo, at man skal oplyse kunden om, hvad de skriver under på. Men den tekniske løsning er der intet i vejen med,” mener han.

Når samtykket er registreret, kan værkstedet med ro i sindet indkalde en bestemt kunde til service, mens sælgeren trygt kan trække data ud på en person til sit opfølgende salg eller invitationen til Åbent Hus, uden at komme galt afsted og risikere millionbøder.

Den nye EU-forordning om behandling af persondata træder i kraft maj 2018.

 

Fakta om Samtykke.Net

  • Samtykke.Net er en cloud-løsning, som forretningens CRM-system, DMS eller hjemmeside er tilkoblet. Via de vante brugergrænseflader eller via en app på mobilen eller en tablet registreres samtykke fra kunden direkte i Samtykke.Net. Man kan omgående se det på tværs af virksomhedens IT-løsninger.
  • Cloud-løsningen sikrer en ensartet procedure for indsamling af samtykker fra kunder, og samtidigt er man sikret mod, at man spørger kunderne igen og igen, selvom de i forvejen har sagt ja eller nej til at give samtykke.
  • Samtykke.Net er allerede nu tilgængeligt som tilvalg i AutoDesktop, og vil snart også kunne tilvælges i DMS-løsningerne Dracar+ fra Keyloop og AutoVision fra Vitec Datamann A/S.
  • Med Samtykke.Net er det også muligt for bilimportører at operere med samtykker indhentet hos forhandlerne.
  • Løsningen kan bruges af alle andre brancher, som ønsker en let og robust måde at håndtere reglerne på.