Inspirationsdag: Sådan får du kontakt med bilkunder online

2 apr 2020 | Auto IT

Kundernes skal fanges online fordi købsafklaringen sker der. Det handler derfor for bilforhandlere om at blive set online og kunne fortælle søgemaskiner som Google, at du er der. Hvordan gør man lige det bedst? Det ved Auto IT alt om, og det øste de ud af på en række succesfulde inspirationsdage, der trak tæppet væk under tilhørerne.

Der er mange gode grunde til at have en stærk tilstedeværelse online – ligesom et funklende bilhus, handler det om at trække nye kunder til. Ikke fordi kunderne handler på nettet, men fordi de søger viden.

Det er der købsafklaringen sker, og dér kunderne møder bilforhandleren først.

Derfor er det vigtigt at have annoncer på bilportaler som biltorvet.dk, have sin egen hjemmeside og blive fundet på søgemaskiner som Google. Men også at være tilstede, der hvor kunderne er – på sociale medier som Facebook og Instagram, hvor man med nogle få tricks kan gøre sig mere interessant og blive vist til meget relevante personer, der er på jagt efter ny bil.

Det blev afsløret på en række overbookede inspirationsdage, afholdt af Auto IT, hvor først bilforhandlere og dernæst en bunke biløkonom-elever fra Erhvervsakademi Aarhus var inviteret til at blive klogere på at være digital.

Find dit mod
”Det kan virke en smule kompliceret. Det vigtigste er dog, at man har mod og lyst til at kaste sig ud i det. Husk, at det I måske har behov for, kan vi måske levere,” reklamerede Jonas Poulin, der er ekspert inden for online markedsføring hos Auto IT. Han kastede sig derefter ud i det digitale hav for at lære forhandlerne at fiske efter kunder.

Det skete sammen med Kommerciel Direktør Peter Larsen og Projektleder Frederik Bendixen, og trekløveret kløvede sig gennem online-verdenen så bits og bytes fløjtede om ørene på tilhørerne.

Peter Larsen instruerer i, at hvis der er noget tilhørerne ikke forstår eller har hørt om, skal de hæve den røde seddel. Hvis de har hørt om det, er det op med den grønne. Den røde kom op en del. 

 

Blandt andet blev det understreget, at det også vigtigt at have et bagvedliggende system, hvor det er let for forhandlerne selv at ændre i hjemmesiden og lægge nyt indhold på. Sådanne lette systemer eksisterer, blandt andet det danske Umbraco og det meget brugte WordPress.

Indholdet på hjemmesiden kan ud over bilannoncer og kontaktformularer beriges med artikler, som besvarer folks spørgsmål – fx hvornår der skal snekæder på i Sverige og den slags bilrelaterede ting, som kan trække folk til fra søgemaskinerne.

Begejstring
Undervejs i foredraget, var der så stille, at man næsten fornemmede vakuumet af viden, der blev suget ind.

Bagefter var glæden stor. Bilforhandlerne, og dem som en dag driver sådan en, var blevet kraftigt inspireret.

”Vi har tit haft folk ude at fortælle om hjemmesider, men aldrig fået helt konkrete råd, som her,” siger en begejstret 23-årig Lea Maria Nielsen Bernberg, biløkonomelev fra Bilscenen Esbjerg.

Konkret vil hun straks kaste sig over at lave dedikerede SEO-optimerede websider efter en søgeordsanalyse på Google.

”Så kan jeg se, hvad folk reelt søger efter på Google, i stedet for at gætte mig frem,” forklarer hun og håber dermed at tiltrække flere kunder, der er interesseret i de biler, som bilhuset sælger.


Lea Maria Nielsen Bernberg, biløkonomelev fra Bilscenen Esbjerg.

 

En anden deltager var 27-årige Jonas Mikkelsen fra Pedersen & Nielsen i Risskov, Aarhus.

”Alle de muligheder man har for at optimere hjemmesiden er superspændende,” syntes han. Han vil straks kaste sig over søgeordsreklamer på Google og finde specielle målgrupper til besøgende på Facebook.

”Som fx look-a-likes, så vi kan målrette annoncer mod folk, der ligner dem, som har besøgt vores hjemmeside,” afslører han.

Lyder det altsammen som heksekunst og tryllesnak, så bliv klogere på de konkrete muligheder i boksen.


Jonas Mikkelsen fra Pedersen & Nielsen i Risskov, Aarhus.

 

Er du interesseret i at høre mere om, hvad Auto IT kan gøre, så klik

her, for at høre mere om hjemmesider.

eller her, for at læse mere om online-marketing.

Du kan også blot kontakte os, og høre, hvordan vi kan hjælpe din forretning.

 

 

IT-firmaets bedste tricks til mere trafik online


Bilerne ud at leve
For at fange kunder til sine biler online, kræver det jo for det første, at man får sine biler ud på nettet, hvilket kan ske på mange måder.

En god starter er at få hjemmesiden til at spille sammen med Facebook og en bilportal som fx biltorvet.dk, så bilannoncer vises alle tre steder samtidigt.

Optimér hjemmesiden
Dernæst skal hjemmesiden optimeres, så Google elsker den. Det kalder man for Search Engine Optimization, forkortet SEO og det gør, at hjemmesiden rent faktisk bliver vist i søgeresultaterne.

I grove træk er der kun to ting, som skal være på plads – det tekniske og indholdet.

Teknisk skal siden vises hurtigt for brugerne, og den skal være brugervenlig at se på, også på en mobil. Derudover er der lidt med, hvordan indholdet på siden er opbygget, hvor det er defineret, hvad der er overskrifter og hvad der er ren tekst – det bestemmes i det program, som man bruger til at bygge og sende indhold på hjemmesiden med, det såkaldte CMS, Content Managment System. Når alt spiller, vil det øge ens chancer markant for at komme højere op i søgeresultater på Google.

Hvad angår indholdet, er der også to ting, som kræver fokus. Det ene er selve teksten og det andet er de muligheder, som siden giver brugerne, altså alt udstyret, som fx bookingformularer til prøveture, servicebestilling og bilannoncevisninger.

 

Selve indholdet skal være relevant, så søgemaskinerne prioriterer at vise dit indhold til dem, der bruger søgemaskiner til at finde dig. Søger brugere på ”brugt bil” eller ”service af bil”, kræver det, at man har noget dedikeret indhold til hvert emne.

Det vil man typisk gøre ved at dedikere en hel side til emnet, altså en hel side, der kun handler om brugt bil eller service af bil, hvor man også sørger for at søgeordet optræder i teksten en del gange.

Indholdet skal dog også kunne mere. Når du har lokket folk til, er det vigtigt, at de får det, de leder efter – nemlig information. Det kan ske gennem videoer, blogs, guides, specifikationer, prislister, kampagner osv.

Fang kunderne når de vil fanges
Vil man vide, hvor mange der søger, og hvilke spørgsmål de har, kan man lave en søgeordsanalyse. Det findes der forskellige programmer, som kan, som fx Ahrefs.com eller Googles egen tjeneste, Google keyword planner.

Man kan også betale for at blive vist i søgeresultaterne, og prisen afhænger af, hvor mange andre der også køber ind på søgeordene, sammen med hvor relevant du er i forhold til søgeordet, din annonce og på den webside, du linker til i annoncen. Når man betaler, får man flere muligheder for at målrette mod fx geografiske områder, alder, køn, indkomst og meget andet.

De senere år er Facebook også vokset til at blive en god kanal til at tiltrække kunder. På Facebook er det muligt at målrette ganske præcist, fx til folk, der lige har født – de skal nok have tilbud på en familiebil og den slags. Det er også muligt at målrette mod publikum, som har besøgt din hjemmeside, eller ligner dem, der har besøgt din hjemmeside, såkaldte look-a-likes, eller folk, der har købt en bil hos dig. Kun fantasien sætter grænser.

Den digitale ordbog

 

Her er de færdselsregler og tavler, du skal kende på den digitale motorvej:

Google Ads – betalte annoncer på Google.

SEO – Search Engine Optimization. Hjemmesider og artikler målrettes, så Google elsker det, og viser din hjemmeside og salgsbiler for dine kunder. God SEO giver gratis trafik fra søgemaskinerne.

Facebook posts – delinger og opslag af historier på Facebook

Facebook ads – Betalte delinger på Facebook, der kommer ud til den brede masse. Målretningen er ganske præcis.

Retargeting – Målretning mod personer, der har et større eller mindre kendskab til dig allerede. De har fx besøgt din hjemmeside eller set en af dine annoncer.

CMS – Content Managment System, det program, du bruger til at lægge indhold på din hjemmeside. WordPress og danske Umbraco er nogle af de mest udbredte.

 

 

5 lækre råd, der vil lede flere potentielle kunder omkring din butik

  1. Brug hjemmesiden som en integreret og aktiv del af jeres forretning. Det er der kunderne møder jer først, så den skal være mindst lige så fejlfri som jeres bilhus. Husk købsafklaringen sker online.
  1. Kundernens informationsøgning om jeres biler sker online, mens fornemmelse og følelse sker i butikken. Vær derfor gavmild med info, video og billeder online.
  1. Optimér indholdet på hjemmesiden til det, I tilbyder, som fx service af Opel, salg af brugte biler eller dækskifte.
  1. Lav dedikerede landingssider og guides, samt sørg for masser af ”ekstraudstyr”, som bytteprisberegner, formularer til prøvekørsler og værkstedsbookinger, videovisninger af salgsbiler mv.
  2. Allokér et budget til onlinemarkedsføring. Brug det på at vedligeholde jeres hjemmeside, på Google Ads og på Facebook-annoncer. Auto IT gør det fx muligt at vælte samtlige af jeres salgsannoncer ud på Facebook, til præcis de folk, der leder efter den bil I har til salg eller sætte retargeting af dine annoncer op. Mulighederne er mange – grib dem.

 

 

Bliv klogere med gratis online-kursus!

Det er ingen hemmelighed, at der ikke er lige så travlt i bilhusene, som normalt. Udnyt tiden og bliv klogere med gratis online undervisningsmoduler, som du helt kvit og frit kan deltage i. Vi sætter fokus på AutoDesktop, online-markedsføring og optimering af hjemmesider. Det foregår i dagene 20.-23. april og sidste frist for tilmelding er fredag den 17. april klokken ti.

Læs mere her.