Auto IT A/S
Fremtiden i egne hænder

Prisen for at annoncere en bil på nettet er steget markant, særligt gennem de seneste fem år. Det skyldes primært, at det meget lukrative marked for brugtbilannoncer på internettet i Danmark er blevet stærkt koncentreret om ganske få aktører, der har positioneret sig som de klart mest foretrukne kanaler.

Den udvikling har dannet grundlaget for biltorvet.dk, der tilbyder et konkurrencedygtigt og stærkt alternativ til de dyre løsninger.

Tilsvarende eksisterer der en udfordrende markedssituation på markedet for såkaldte sælgerarbejdspladser til autobranchen. Også dette marked er stærkt koncentreret. Desuden er de mest udbredte systemer udviklet mellem midten og slutningen af halvfemserne, og har længe ikke været tidssvarende.

Behovet for et up-to-date alternativ er åbenlyst, og det er præcis, hvad Auto IT A/S, med sælger-arbejdspladsen i programmet AutoDesktop, tilbyder.

Vores historie


Auto IT tog kampen op mod prisernes himmelflugt

Auto IT A/S blev skabt for godt seks år siden for at tage kampen op mod et monopol-lignende marked for onlineannoncering for biler. Fordi IT-virksomheden er ejet af bilforhandlerne selv, er det de gode løsninger og ikke kortsigtet profit, der driver forretningen.

 

Direktør Auto IT A/S, Claus W. Nyboe.

”Vi kan flytte bjerge for bilforhandlerne.”

 

Det er seks år siden Auto IT A/S gav fulde omdrejninger på bilportalen biltorvet.dk. Baggrunden var en enorm utilfredshed med svag konkurrence på et marked, hvor prisen for at annoncere biler på nettet bare steg og steg.

 

”Det var meget drevet af følelser, hvor man næsten i foragt for arrogance og store prisforhøjelser søgte et alternativ. Derfor var der overvældende stor interesse for at være med,” husker administrerende direktør Claus Nyboe.

 

I et opgør mod de høje priser, blev Auto IT A/S stiftet, så de danske bilforhandlere fik et alternativ til de dyre løsninger. Det skete via godt, gammeldags fællesskab, hvor lidt over 400 bilforhandlere hver købte en andel i Auto IT A/S.

 

”På den måde er vi jo sikret fuld opbakning,” forklarer direktør Claus Nyboe, der dog understreger, at brændstoffet i virksomheden var langt mere end oprør mod prisforhøjelser.

 

”Vores mission var fra start primært at skabe ny og sund konkurrence - ikke at udradere al konkurrence, eller at tvinge nogen væk fra andre bilportaler og over til os. Derudover var missionen at udvikle nye og langt bedre IT-løsninger til bilforhandlerne – og det er det stadig,” siger han.

 

Bygningen, hvor det hele startede.

 

I starten var det gratis

Men faktisk var biltorvet.dk allerede en opfindelse, som havde været på markedet noget tid. Før det blev til et aktieselskab, havde det eksisteret som et projekt under D·A·F, Danmarks Automobilforhandler Forening, i dag AutoBranchen Danmark, og siden som et aktiv i selskabet Auto IT A/S. Den første version af biltorvet.dk blev lanceret helt tilbage i juni 2001 efter godt et års programmering. På det tidspunkt havde bestyrelsen i D·A·F besluttet, at bilforhandlerne selv burde tage ansvar for bilannoncering på internettet. Man havde indset, at det der internet nok var fremtiden.  

 

I begyndelsen var biltorvet.dk gratis for medlemmerne i D·A·F, og var suverænt den bilportal i Danmark, der havde flest biler til salg. I begyndelsen af 00’erne steg interessen blandt bilkøbere for at søge brugte biler på nettet hastigt på bekostning af de trykte medier, og vejen lå for så vidt banet for biltorvet.dk og bilforhandlerne.

 

Et opbrud blandt brancheorganisationer, der tog sin begyndelse i 2002, splittede imidlertid sammenholdet blandt bilforhandlerne omkring biltorvet.dk, som tabte momentum og måtte se sig overhalet af andre bilportaler.

 

Sideløbende havde holdet af udviklere fået udviklet et bilmodelkatalog og en række andre IT-ydelser, som man med tiltagende succes drev forretning på ved siden af biltorvet.dk.

 

I 2004 blev det også muligt for bilforhandlere, som ikke var medlemmer af D·A·F, at annoncere på biltorvet.dk, og der blev indført betaling i form af et markedsføringsbidrag. IT-forretningen udviklede sig godt, og i 2006 besluttede D·A·Fs bestyrelse at skille den ud fra foreningen og etablerede selskabet Autobranchens IT-Center A/S, også kaldet Auto IT A/S.

Kontorer på Kirkevej, hvor tingene for alvor tog fart.

Det banker på døren

Det nye selskab var ejet 100 procent af D·A·F, men fik sin egen bestyrelse og sit helt eget fokus. I den følgende periode byggede Auto IT den første version af salgsprogrammet AutoDesktop. Det kunne udfylde D·A·F’s standardformularer og aftaler, som fx salgsdokumenter og køresedler, der skulle printes og underskrives.

 

Men i 2011, hvor bilforhandlerne over en kort årrække havde oplevet priserne på annoncering på nettet stige eksplosivt, begyndte især brugtbilsforhandlere at kigge sig om efter et alternativ.

 

Så de bankede på døren til Auto IT med et forslag om at bruge biltorvet.dk, hvor ejerskabet skulle ud til den enkelte bilforhandler. Hele apparatet omkring biltorvet.dk skulle være apolitisk, så det har bred appel for alle bilforhandlere, om de sælger nye eller brugte biler, og uanset brancheorganisation, de er medlem af.

 

Selskabet Auto IT A/S blev stiftet i maj 2012, og i september lå konceptet klar. Bilforhandlere kunne købe aktier i selskabet og på den måde blive medejere og få medindflydelse via en årlig generalforsamling. Der blev på to uger afholdt seks informationsmøder, hvor bilforhandlerne blev inviteret med til festen.

 

Succeskriteriet var at rejse seks millioner kroner. Men det endte med, at 370 bilforretninger sprang på, og der blev i første runde rejst 11 millioner kroner. Dermed kunne den officielle start på aktieselskabet, ejet af bilforhandlere, finde sted med en storslået relancering af biltorvet.dk den 1. januar 2013.

 

Fem ud af de seks første medarbejdere i AutoIT.

Biltorvet i fjernsynet

Biltorvet.dk var igen den største bilportal i Danmark målt på antal biler til salg. Det nye website og massiv markedsføring, der blandt andet omfattede tv-reklamer, fik trafikken firedoblet nærmest omgående. Det løftede biltorvet.dk op i en helt anden liga, og der har portalen ligget lige siden.

 

Der var en del bilforhandlere, som nu så lyset, og der var venteliste på aktier. I februar 2013 blev døren til ejerandele derfor åbnet igen, og indskuddet steg til 13,5 millioner kroner.

 

Claus Nyboe er ikke bleg for at kalde starten for en stor succes, men den var ikke kun drevet af ærgrelse mod stigende priser. Samarbejde med alle aktører var kilden til succes. 

 

”I den her branche er det sådan, at en masse bilforhandlere sagtens kan sætte sig ned og blive enige om noget, men for at få det til at virke, er du nødt til at have alle de andre aktører i branchen med på legen. Det er bilimportører, finansieringsselskaber og forsikringsselskaber.

 

Man kan godt lave en brugtbilsportal, men hvis den er afhængig af konkurrentens software, hvor annoncerne skal overføres fra, så bliver det altid lidt op ad bakke. Derfor vidste vi fra starten, at der kun var én vej frem, og det var at køre i to spor: AutoDesktop og Biltorvet.dk.”

 

Vækster voldsomt

”En softwareplatform til bilforretninger handler om langt mere end blot at kunne administrere bilannoncer til en bilportal. Det handler om at favne hele salgsafdelingen, store dele af resten af forretningen og nødvendige samarbejdsrelationer,” forklarer Claus Nyboe.

 

Og det er dér, vi er nu. Auto IT A/S er tilmed vokset ud over bilportal og salgsprogram. I dag udvikles alle typer af IT, der dækker de behov for digitalisering, som en bilforhandler har.

 

Firmaet er vokset fra syv mand til over 50 medarbejdere og blev i 2018 kåret som gazellevirksomhed. Alle fire hjul kører altså med maksimal hastighed – om det er salgsprogram, bilportal, hjemmesider eller salg af bildata.

 

”Vi har stor opbakning og masser af projekter i ordrebogen. Vi har også nået en størrelse nu, hvor vi kan flytte bjerge for forhandlerne. Med det mener jeg, at selv ret store og komplicerede IT-projekter kan vi løse. Vi har kastet os mere ind i et forretningsområde, som vi har stor succes med, nemlig hjemmesider for bilforhandlere. Vores mantra er, at vi skal kunne dække bilforhandlerne af på alle deres IT-behov på et højt niveau. Det er det, vi er sat i verden for. Vores største fordel er, at vi er ejet af forhandlerne selv i forening, og derfor er kravet ikke så høj profit som muligt, men så smarte løsninger som muligt. Den mission mener jeg i al beskedenhed, at vi lykkes med,” slutter Claus Nyboe

Faktaboks:

Auto IT A/S er en IT-virksomhed, der laver IT-løsninger til bilbranchen. Det er stiftet af et stort udvalg af danske bilforhandlere, der i 2012 gik sammen i et opgør mod stigende priser på online bilannoncering.

 

På blot fem år har Auto IT A/S opnået en betydelig position på det danske marked på B2B-løsninger til bilforhandlere, og er i dag den foretrukne leverandør af IT til salgsafdelingen i mange bilhuse.

 

I 2018 blev firmaet kåret som Gazellevirksomhed. Hovedsædet er i Høje Taastrup, og der er 50 ansatte.

 

Firmaet er ejet i en aktieordning af mere end 400 selskaber, der repræsenterer omkring 900 af de største bilforretninger i hele landet. Bestyrelse er otte repræsentanter fra ejerkredsen.

 

Auto IT A/S står bag bilportalen biltorvet.dk og AutoDesktop, et CRM- og salgs-styringsprogram, der er skræddersyet til salg af køretøjer.

 

AutoDesktop forenkler og automatiserer mange af forhandlernes salgsprocesser og samler alting et sted, så man slipper for at have flere programmer åbne på én gang. I dag tilbyder AutoDesktop en palette på mere end 40 forskellige aktører, som alle har en integration til programmet.

 

AutoDesktop kan bygges ud med moduler til samtykkeindsamling, servicekontrakter og understøttelse af Digital Signatur, bare for at nævne nogle få.

 

Den tilhørende app er en overset perle, der kan mere og er smartere end nogen anden bilsalgsapp på markedet, som fx at oprette kunder, få leads, lave prøvekørsler og salgsannoncer. Med den har bilsælgeren AutoDesktop i lommen – og den er tilmed gratis.

 

For at kunne drive biltorvet.dk og AutoDesktop kræves store mængder af data om bilmodeller og bilpriser. Disse data bruges af mange: SKAT, Dansk Statistik, Færdselsstyrelsen, banker, forsikrings- og finansieringsselskaber samt reservedelsfirmaer, fordi vi kan levere nummerpladeopslag og koble det til de såkaldte k-type-numre.

Derudover laver firmaet hjemmesider til bilforhandlere, fordelt på to produkter. CarLite er en billig skabelonløsning og CarLean en forkromet skræddersyet løsning – over 100 forhandlere har indtil videre fået leveret hjemmesider.

Fakta:

 

År

Omsætning 1000 kr.

Overskud eft.skat 1000 kr.

  Egenkapital 1000 kr. 

2012

4.788

-4.060

-13.399

2013

20.503

-7.033

8.590

2014

20.423

-580

7.998

2015

25.052

302

8.269

2016

33.124

2.224

10.338

2017

38.327

1.159

14.049

 

Testimonials

Auto IT er ejet af bilforhandlere - og hvem kan sælge produktet biltorvet.dk bedre end dem?
Se vores testimonials her.

Henrik Bollerslev
Indehaver Lindholm Biler

 

Glen Voss
Filialchef Autohuset Vestergaard Kolding

 

Jonas Andersen
Leasing og re-marketingchef Andersen & Martini A/S

 

Henrik Sørensen
Indehaver Sørensen Biler

 

Keld Henriksen
Indehaver Skanderborg Bilcentrum

 

Gitte Enggaard
Indehaver Bil Center Syd

 

Henrik Thomsen
Indehaver Globus Biler

 

Kenneth Rafn-Larsen
Indehaver Rafn-Larsen Automobiler

 

Direktion

Claus Walsted Nyboe

Direktør

88 82 62 60

Peter Larsen

COO/Chef for Forretningsdrift

88 82 62 60

Anders Pedersen

CTO/IT-direktør

88 82 62 60

Claus Hallas Nielsen

CIO/Produktionschef

88 82 62 60

Ledelse

Claus Walsted Nyboe

Direktør

88 82 62 60

Peter Larsen

COO/Chef for Forretningsdrift

88 82 62 60

Anders Pedersen

CTO/IT-direktør

88 82 62 60

Claus Hallas Nielsen

CIO/Produktionschef

88 82 62 60

Anders Dencker

Kontorchef

88 82 62 60

Majken Jouret

Kommunikations- og marketingchef

20 55 40 12

Morten Vestergaard

Konsulentleder - Nordjylland

31 68 12 90

Bo Sveidahl

Afdelingsleder for forretningsapplikationer

24 61 40 05

Kasper Kronborg

Afdelingsleder Biltorvet Web

88 82 62 60

Administration

Anders Dencker

Kontorchef

88 82 62 60

Gitte Højmark

Bogholder

88 82 62 60

Søren Frederiksen

Administrativ koordinator

88 82 62 60

Forretningsudvikling

Anders Pedersen

CTO/IT-direktør

88 82 62 60

Jakob Pedersen

Solution Architect

88 82 62 60

Peter Bach

Solution Specialist

88 82 62 60

Christian Wikström

Projektleder

51 83 07 40

Jens I. Jørgensen

Seniorprojektleder

Marketing og kommunikation

Majken Jouret

Kommunikations- og marketingchef

20 55 40 12

Bernt Kastberg

Journalist

20 48 74 24

Andreas Lang Hedegaard

Journalist

61 63 11 04

Salg og konsulentkorps

Morten Vestergaard

Konsulentleder - Nordjylland

31 68 12 90

Jens Rytter

Seniorkonsulent Fyn og Sydjylland

20 57 36 44

André Aarestrup

Salgskonsulent Jylland/Fyn/Sjælland

29 33 05 91

Johnny Heegaard Jensen

Chefkonsulent - Sjælland

40 20 22 66

Michael L. Olafsson

Chefkonsulent Sjælland

30 62 99 35

Forretningsapplikationer

Bo Sveidahl

Afdelingsleder for forretningsapplikationer

24 61 40 05

Kasper Lorenzen

Softwareudvikler

88 82 62 60

Niels Kinnerup

Seniorudvikler

88 82 62 60

Lars Rasmussen

Seniorudvikler

88 82 62 60

Tim Højlund

Seniorudvikler

88 82 62 60

Rasmus Raakjær Vind

Systemudvikler

88 82 62 60

Jan Kragh

Systemudvikler

88 82 62 60

Jens Marquard Ipsen

Seniorudvikler

88 82 62 60

Martin Larsen

Systemudvikler

88 82 62 60

Benjamin Jensen

Juniorudvikler

88 82 62 60

Jesper Christensen

Seniorudvikler

88 82 62 60

René Thomassen

Systemudvikler

88 82 62 60

Biltorvet Web

Kasper Kronborg

Afdelingsleder Biltorvet Web

88 82 62 60

Frederik Bendixen

Jr. Projektleder & Frontendudvikler

88 82 62 60

Christian Alkærsig

Seniorudvikler

88 82 62 60

Mette Thisgaard

Frontend-udvikler

88 82 62 60

Bo Nedergaard Andersen

Webudvikler

88 82 62 60

Biltorvet.dk

Anders Pedersen

CTO/IT-direktør

88 82 62 60

Andreas Lang Hedegaard

Journalist

61 63 11 04

Jan Andersen

Seniorwebudvikler

88 82 62 60

Katja Løvgreen

UX Designer

88 82 62 60

Jan Michael Buckley Johansen

Full Stack Developer

88 82 62 60

Henrik Jensen

Udvikler

88 82 62 60

Support

Claus Hallas Nielsen

CIO/Produktionschef

88 82 62 60

Jesper Fynsø

Supportmedarbejder

88 82 62 60

Svend Ceradsky

Supportmedarbejder

88 82 62 60

Michael Lenskjold

Supportmedarbejder

88 82 62 60

Jakob Krogsgaard

Support

88 82 62 60

Data og 2. level support

Claus Hallas Nielsen

CIO/Produktionschef

88 82 62 60

Claus Carstensen

Projektleder Data

51 24 62 26

John Kluge

Systemudvikler

88 82 62 60

Yusuf Görmez

Datakonsulent

88 82 62 60

Henrik Østbye

Systemudvikler

88 82 62 60

Vores vision

 

  • Vi vil gøre det lettere for bilkøbere at finde og købe deres drømmebil 
  • Biltorvet.dk skal være bilforhandlernes foretrukne bilportal på internettet

 

 

Har du spørgsmål eller henvendelser?

Ejerstruktur

Ejerkredsen i Auto IT A/S tæller ca. 400 selskaber, der repræsenterer omkring 800 af de største bilforretninger i hele landet. Auto ITs ejerkreds står selv for ca. 2/3 af al professionel handel med nye og brugte biler i Danmark. Fordelingen kan ses herunder:

69% Bilforhandlere
69%
31% AutoIT A/S
31%
100% Biltorvet A/S
100%

Vores mission

 

Vi vil skabe effektiv annoncering til langt lavere priser...

Prisen på annoncering er blevet for høj for de danske bilforhandlere. Vi kan gøre det billigere for forhandlerne, på en måde der er mindst lige så effektiv, som det de er vant til.

Vi vil optimere udbyttet af internetmarkedsføring...

Biler annonceres på nettet for at skabe opmærksomhed omkring dem, og i bedste fald fører det til et salg af bilen. Vi mener, at det mest naturlige er at lede kunderne nemt videre til forhandlerne, enten i form af kontaktmuligheder eller hjemmeside.

Vi vil arbejde ud fra en helhedsorienteret opfattelse af bilforretningen...

At splitte en moderne bilforretning op i selvstændige enheder, der ikke samarbejder, giver ingen mening. Vi vil bringe afdelingerne tættere sammen og gøre udvekslingen af informationer afdelingerne imellem lettere.

Vi vil understøtte salgsprocessen med vores CRM-system...

Der er kamp om kunderne, og en effektiv håndtering af kundedatabasen er i højere og højere grad nødvendig. Vi vil udvikle et system, der er simpelt at bruge, men samtidig give det nødvendige overblik over aktiviteterne.

Vi vil skabe integrerede IT-systemer og genbruge data...

Vi ønsker at gøre hverdagen nemmere for forhandlerne. Det betyder bl.a., at vi mener, at oplysninger kun skal indtastes en gang, og de skal kunne deles systemer imellem.

Vi vil levere IT-løsninger der er teknisk velfungerende...

IT er kun noget værd, når det virker. Derfor bruger vi microsoft.Net framework og Microsoft SQL Server. Derudover hostes databaser og webservices hos en Danmarks største hosting partners - TDC Hosting.

Vi vil yde kvik og proaktiv systemtilpasning og -udvikling...

Vi ønsker at skabe de rigtige løsninger, og udvikler derfor hele tiden. Vi er også meget lydhøre for din gode idé.

Bestyrelsen

Jacob Glad, Formand

Bilcentret Peer Glad A/S

Kalundborg

Peugeot, Land Rover,
Jaguar, Citroën, FIAT, Ifor Williams Trailers

Lars Haldrup, Næstformand

Bilhuset Haldrup A/S

Hobro - Randers

Chevrolet, BMW, Opel, Honda, Nissan

Jesper Brix

Pedersen & Nielsen Automobilforretning

Randers

KIA, Ford, FIAT, Renualt, Dacia, Volvo

Jacob Johannessen

Era Biler A/S

Hillerød - Helsinge - Frederikssund

Toyota, FIAT, Iveco

Henrik Bollerslev

Lindholm Biler A/S

Viborg

Brugtbilsforhandler

Morten Olsen

Fyns Bilsalg

Bogense

Brugtbilsforhandler

Hans-Jørgen Jørgensen

Als Motor A/S

Sønderborg

Opel, Hyundai, FIAT

Gitte Seeberg

AutoBranchen Danmark

 

Auto IT A/S

- Great Place to Work

I juni 2017 blev Auto IT A/S officielt Great Place to Work-certificeret.

98 procent af medarbejderne deltog i undersøgelsen, og samtlige kroge af virksomhedskulturen blev kigget efter i vangerne og skrevet ned i en kulturprofil. Begge dele blev analyseret og sammenfattet i en trivselsrapport, som blev fremlagt virksomhedens medarbejdere ved et stort fællesmøde. 

Læs Motormagasinets artiklen her

Pressebilleder og logoer

(højreklik og kopier eller gem det billede, du ønsker at benytte)
Har du brug for yderligere assistance vedr. pressefotos og logoer?
Kontakt kommunikations- og marketingchef, Majken Jouret: mjo@Autoit.dk

 

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe

Direktør Claus Walsted Nyboe