AutoDesktop – digital blæksprutte med 40 arme

2 jan 2017 | AutoDesktop

AutoDesktop er i sandhed blevet det uundværlige værktøj til den moderne bilforretning. Ikke alene forenkler det salgsprocessen, men AutoDesktop samler også alting ét sted.

En hurtig optælling viser, at antallet af forretninger, der bruger AutoDesktop, steg med 31 procent i 2016. Salget af både nye og brugte biler gennem AutoDesktop er næsten fordoblet og antallet af prøvekørsler er mere end fordoblet.

Det skyldes til dels, at vi har haft fornøjelsen af at byde mange nye AutoDesktop-brugere velkommen. Vi har oplevet en stigning på dette område på 30 procent. Størstedelen af alle de store bilhuse bruger i dag AutoDesktop og den største vækst i 2016 er derfor drevet af de små- og mellemstore forhandlere.

Den positive udvikling i brugen af AutoDesktop forpligtiger os mere end nogensinde til at arbejde vedholdende på at forbedre oplevelsen med brugen af programmet. Derfor har vi i 2016 især haft fokus på at være til stede ude i forretningerne, så vi med vores egne øjne kan se, hvordan programmet bruges i hverdagen. Det hjælper os med at planlægge og prioritere, hvor der skal gøres en ekstra indsats. Dette fortsætter i 2017.

Dominoeffekt
AutoDesktop kommunikerer med mange eksterne aktører. I 2016 kom stort set alle forsikrings- og finansieringsselskaber på plads på nær nogle ganske få. De sidste forventer vi at få i hus i løbet af 2017. Det betyder, at vi i dag kan tilbyde en palette på mere end 40 forskellige aktører, som alle har en integration til AutoDesktop på den ene eller den anden måde.

De mange integrationer gør bilsælgerens arbejdsgang enkel og automatiseret og sikrer, at data kun skal indtastes én gang. Det betyder, at der så også er flere systemer, der skal fungere samtidigt, og det kan give en dominoeffekt, hvis bare ét af de centrale systemer ikke fungerer. Hos Biltorvet A/S har vi en ambition om en oppetid på 100 procent. Derfor bliver én af vores fokuspunkter i 2017 at få tilpasset AutoDesktop, så driften i programmet ikke bliver påvirket, trods nedbrud hos en af integrationspartnere. Vi arbejder hele tiden på at forbedre stabilitet og hastighed alle steder i AutoDesktop, men trods store forbedringer på området i løbet af 2016, ved vi, at der stadig er potentiale for yderligere tiltag.

Kontaktubt

I vil gerne i kontakt
Generelt set er der sket en meget stor stigning i brugen af AutoDesktop. Antallet af kunder, der ryger igennem AutoDesktop er mere end fordoblet, og det er antallet af aktiviteter også.

Største stigning finder vi i aktiviteten kontakt, der er steget med mere end 300 procent. Stigningen er et udtryk for, at der i højere grad bliver prioriteret, hvor vigtigt det er at tage kontakt til interesserede kunder, selvom de ikke fysisk står ude i butikken.

Tallene afspejler en generel vækst, men det er også et klart udtryk for, at de forskellige funktioner i AutoDesktop udnyttes mere.

AutoDesktop er bilbranchens fælles projekt mod digitaliseringen af alt omkring bilsalg, CRM, kundefastholdelse, lead-håndtering og benchmarking. Det er en stor og vigtig opgave, som branchen løfter i flok.

AutoDesktop ejes og udvikles af branchen selv, og sammen har vi kompetencerne til at skabe de bedste smarte løsninger, som kan benyttes af alle typer bilforretninger. Ser man på tallene, er vi godt på vej. Det går godt, endda rigtig godt – og det afspejler alt andet lige en stor opbakning til projektet.

 

Herunder kan du se nogle af de forbedringer og nye tiltag der blev tilføjet AutoDesktop i 2016:

  • Markant forbedring af stabiliteten
  • Hastighedsforbedring på 80 procent ved åbning af tilbud
  • Techno Forsikring, Fleggaard Leasing, Autolease, Nordania, Ford Credit (Ford Leasing og Ford Option) tilføjet
  • Forbedring af indlæsningstiden for billisten
  • Forbedring af indlæsningstiden for tilbudslisten, fordi der nu som standard kun vises tilbud, der er lavet inden for de seneste tre måneder
  • Mulighed for at søge på både mobil og fastnetnumre i tilbudslisten
  • Mulighed for redigering af nettoprisen på nybilstilbud
  • Nyt rabatfelt på brugtbilstilbud
  • Nye dokumenter (slutsedler og salgsopstillinger, der er tilpasset køretøj- og kundetype)
  • Håndtering af nye afgiftssatser (ekstra side tilføjet til fakturagrundlag, der kan bruges som dokumentation i forbindelse med registrering i DMR)
  • Mulighed for at foretage beregninger på hybrid og el-biler
  • Opdatering af visning ved dubletfletning, hvor igangværende kunde markeres i listen
  • Mulighed for at tilføje og navngive flere kampagnetilskud på en bil – overføres til fakturagrundlag
  • Tabulatorrækkefølge optimeret
  • Mulighed for at angive antal nøgler på byttebil
  • Når prøvekørsel afsluttes, flyttes man automatisk på feedback-faneblad
  • Ny AutoDesktop-app (SMS-køresedler til kunden, nyt design, nyt søgefelt: Søg på fritekst, reg.nr., stelnr. og ID fra DMS, indhent samtykke, opret kunder ved hjælp af CPR.nr. og scanning af sygesikringsbevis og meget mere…)