Det kan ifølge den kommende persondataforordning fra EU koste helt op til fire procent af omsætningen, eller knap 20 millioner euro, hvis man sjusker med personfølsomme oplysninger.
“Så store bliver bøderne nu nok ikke, og jeg er principielt også meget imod at dramatisere det her. Men når det så er sagt, så bliver der strammet op i både regler og kontrol, og der står udtrykkeligt i forordningen, at bøderne skal have en afskrækkende virkning. Så det kommer selvfølgelig til at gøre ondt, hvis man som virksomhed træder meget ved siden af,” advarer direktør for Biltorvet A/S, Claus Nyboe.
Ubevidste fejl
Han nævner nogle eksempler. Det kunne for eksempel være, at man bevidst eller ubevidst kommer til at dele oplysninger om sine kunder med andre virksomheder uden at have behørigt samtykke fra de pågældende kunder. Det kunne også være, at man uberettiget sender e-mails eller SMS’er til kundeemner, hvor det ofte også er nødvendigt at have samtykke til det.
En moderne bilforretning har mange kontaktpunkter til kunden, og det foregår som regel gennem flere IT-platforme. Det er med til at komplicere hverdagen, når man skal holde styr på både samtykker og oplysningspligt/privatlivspolitik i forskellige programmer.
“Det er her, Biltorvets nye digitale løsning, Samtykke.Net, virkelig giver værdi,” understreger direktøren.
“Samtykke.Net er en cloud-løsning, som alle virksomhedens IT-løsninger kan kobles på. Det giver fuldstændig ensartede procedurer for registrering af samtykker, uanset om det foregår i salg, eftermarked eller på hjemmesiden. Det foregår med total sporbarhed, så man altid kan dokumentere hvor, hvornår og hvordan et samtykke er indhentet, siger Claus Nyboe.
It-kunde: Virker skidegodt
Biltorvet A/S har i gennem længere tid arbejdet sammen med forhandlere, importører og DMS-leverandører om udvikling af løsningen, som over et års tid er blevet testet ude hos forhandlere. Løsningen er nu klar til stordrift og vil blive taget i brug i det meste af branchen.
“Vi er både stolte og taknemmelige over, at der hos alle parter bliver taget så godt imod vores initiativ og den løsning, vi har udviklet,” lyder det fra Claus Nyboe.
I Samtykke.Net klares registrering og lagring af samtykker automatisk. Man kan vælge flere måder at få et samtykke på og gemme dem.
Hos Autohuset Vestergaard, Peugeot i Birkerød, har man haft løsningen til test. Her indhenter de oftest kundens samtykke i forbindelse med en prøvekørsel – og det foregår
på en iPad.
“Det virker skidegodt, lyder det bramfrit fra salgschef Jesper Hansen (til højre i en salgssituation med en kunde på billedet herunder).
“Det kan ikke laves mere simpelt. Det er for eksempel indbygget som en del af trin for trin-guiden ved prøvekørslen, hvor man alligevel skal have fat i sygesikringsbevis og kørekort, samt have en underskrift af kunden, der gives med en finger på skærmen. Alt klares i én arbejdsgang, siger en begejstret Jesper Hansen.
Bilkøbere siger ofte nej
Jesper Hansen drypper dog også lidt malurt i bægeret.
“Vores statistik viser, at det i bedste fald er hver tredje som siger ja til samtykket, hvis det inkluderer, at vi som virksomhed også vil sende marketingsmateriale. Og der har vi en salgsopgave for at få solgt det bedre ind. En del af de nye regler er jo, at man skal oplyse kunden om, hvad de skriver under på. Men den tekniske løsning er der intet i vejen med,” mener han.
Når samtykket er registreret, kan værkstedet med ro i sindet indkalde en bestemt kunde til service, mens sælgeren trygt kan trække data ud på en person til sit opfølgende salg eller invitationen til Åbent Hus, uden at komme galt afsted og risikere millionbøder.
Den nye EU-forordning om behandling af persondata træder i kraft maj 2018.
Fakta om Samtykke.Net
|