GDPR-pakke til forhandlere i AutoDesktop

10 jan 2024 | AutoDesktop

Bilforhandlere får nu hjælp til at opfylde oplysningspligten og have en slettepolitik. Begge dele er nu standard i AutoDesktop i en såkaldt GDPR-pakke.

I en tid, hvor digitale revolutioner og teknologiske fremskridt driver bilbranchen fremad, er der et afgørende element, som bilforhandlere ikke kan ignorere: GDPR (General Data Protection Regulation), også kendt som persondataforordningen. Selv om det måske lyder som et tørt og kedeligt emne, må du ikke undervurdere betydningen af at have styr på persondata og privatlivsbeskyttelse.

Typisk vil en bilforhandler først begynde at interessere sig for GDPR, når en kunde henvender sig, for fx at se, hvilke oplysninger, forretningen har på den pågældende kunde. Det oplyser Karoline H. Thomsen, seniorchefkonsulent hos Bilbranchen DI.

Samtidigt viser tal fra Datatilsynet, at sikkerhedsbrud i branchen er stigende. Det handler især om håndtering af persondata. Datatilsynet har registreret lidt over 230 af sådanne brud i detailbranchen sidste år, en stigning på 10 procent i forhold til året før.

Her kommer AutoDesktop nu med en hjælpende hånd.

Med AutoDesktop GDPR-pakke, som fremover er standard i programmet, kan du nu få styr på tre ting:

  • Kunders mulighed for tilbagetrækning af samtykke
  • Implementering af udvalgte sletteregler
  • Oplysningspligt

Muligheden for at kunderne kan opsige deres samtykke, sker via et link, der sendes med i forhandlerens korrespondance med kunderne via mails eller sms’er. Dette kræver, at forhandleren bruger Samtykke.Net.  

Hvad er en slettepolitik, og hvorfor er det vigtigt?

En slettepolitik fastlægger retningslinjerne for, hvornår og hvordan personlige oplysninger slettes. I overensstemmelse med GDPR er det afgørende at begrænse opbevaringen af data til det nødvendige og definere klare retningslinjer for sletning.


Hvad er en privatlivspolitik og hvad skal der stå i den?

Det er jeres nedskrevne retningslinjer for, hvordan I behandler persondata. Alle der beder om private oplysninger skal oplyse, hvad man skal bruger data til, samt hvor og hvor længe det opbevares. Typisk bliver en privatlivspolitik lavet i samarbejde med jurister eller konsulentbureauer. Kontakt fx AutoBranchen Danmark eller Bilbranchen (DI) for at høre mere og få hjælp.


Hvad betyder oplysningspligten?

Det er blot, at du oplyser din kunde om forretningens privatlivspolitik på en tydelig måde. I det konkrete tilfælde betyder det, at AutoDesktop automatisk sender et link til bilforretningens privatlivspolitik enten på mail eller sms, når en ny kunde oprettes, også fra fx værkstedet, samt på slutsedler. Desuden får kunden også linket på en sms, ved prøvekørsler.


Er vi så i mål med GDPR?

Nej, vi kan ikke løse alle udfordringer, så du overholder den fulde GDPR-lovgivning, fordi det er meget individuelt fra forhandler til forhandler, hvilke data, som indsamles og hvordan det behandles. Lovgivningen kræver en meget detaljeret beskrivelse, helt ned til den enkelte sælgers skrivebord, fx om han låser sin pc, når han går på toilettet, så andre ikke kan opsnappe oplysninger på skærmen, mens han er væk. Så det er meget individuelt fra forretning til forretning, men disse nye værktøjer er en god håndsrækning. Skal du helt i mål, skal du muligvis konsultere eksperter i GDPR, typisk jurister eller din brancheorganisation, der også har jurister ansat.

Forhandlere opfordres til at indsende deres oplysninger om sletterutinerne og et link til privatlivspolitikken til Auto IT, så det kan implementeres i forretningens AutoDesktop. Klik her, for at åbne formularen.

Læs mere om GDPR til AutoDesktop her. 

LÆS OGSÅ:
Driftsdirektør: Glem russerne – sådan undgår vi, at det danske bilsalg lukker ned