Traditionen tro ser vi tilbage på 2023, hvor den største milepæl i Auto IT er, at det udbredte salgsprogram AutoDesktop nu runder en omsætning på 50 milliarder kroner. Statistikken viser, at det især er brugte biler, som trækker læsset.
Stigningen i omsætningen skyldes ikke, at bilforhandlerne laver markant flere penge, men blot at flere bruger AutoDesktop – tages der hensyn til dette, omsatte forhandlerne gennemsnitligt i 2023 nær det samme som sidste år.
Tilbage i 2019, som var et normal-år før Corona og alle de andre udfordringer, blev der solgt dobbelt så mange nye biler som brugte gennem AutoDesktop, hvor omsætningen dengang var på små 35 mia. kr.
I 2023 var det næsten fifty-fifty, fordelt på 28 mia. kr. på nye biler (ekskl. registreringsafgift) og 22 mia. kr. på de brugte.
”At brugte biler boomer, skyldes især, at flere nyvognsforhandlere i stigende grad har fundet en god forretning i de brugte. Men det skyldes også, at flere brugtvognsforhandlere har set lyset i at effektivisere og digitalisere salget og derfor anskaffet sig AutoDesktop. Det giver en mere datadrevet måde at drive bilforretning på, hvor man optimerer arbejdsgange og kan følge med i, hvad der sælger, så man ved, hvad der skal købes ind,” forklarer direktør for Auto IT, Claus Nyboe.
Danmarks mest udbredte salgsprogram
I runde tal er lidt over halvdelen af alle nye biler inklusive flåde- og leasingbiler og lige over 40 procent af hver professionelt solgte brugte bil sket gennem AutoDesktop. Ser man blot på antallet, så sælges der nu langt flere brugte biler end nye i AutoDesktop, hvor det i 2019 var præcist omvendt.
Dykker vi ned i tallene viser det sig, at der prøvekøres næsten lige så mange nye biler, som der sælges, altså for hver prøvekørsel på en ny bil, bliver der også solgt en ny bil. Tallet for de brugte er næsten det samme – her er forholdet, at der skal 1,2 prøvekørsler til et salg. I runde tal laves der dobbelt så mange tilbud, som der sælges biler, både brugte og nye.
Boom i opkald på Biltorvet
Biltorvet.dk, som er det andet store aktiv i Auto IT, havde et fint år, omend der var lidt færre biler til salg sammenlignet med sidste år – faldet var på syv procent. I alt har der været annonceret lidt over 300.000 biler på portalen hen over året.
Afdelingen for online markedsføring har haft biltorvet.dk under deres kærlige vinger, og det har medført flere optimeringer. Den største succes er, at flere ringer ind på annoncer – 75 procent flere opkald har forhandlerne fået. Samtidigt er trafikken steget med hele 15 procent, og den tid, de besøgende i gennemsnit bruger på biltorvet.dk er også steget med 15 procent. Antallet af bookinger af prøvekørsler steg med hele 19 procent, mens der blev klikket på ”Kontakt forhandler” 4,2 procent mere end i samme periode sidste år.
Et andet flot tal, som bilforhandlere måske er ligeglade med, er, at antallet af private annoncer steg med hele 30 procent som konsekvens af diverse marketingstiltag for Biltorvet.
Flere leads til dine elbiler
Auto IT laver også hjemmesider for bilforhandlere, og her sprøjtes der sider ud – over 250 forhandlere har nu en hjemmeside fra webafdelingen. Afdelingen laver også sideprodukter, som fx en bytteprisfunktion, hvor kunder kan få en estimeret pris på byttebilen. Funktionen kan kobles på alle hjemmesider. Dette gav forhandlerne lidt over 35.000 henvendelser hen over året.
En anden leadgenerator, som taler ind i tiden med elbiler, er en ny online-beregner, hvor besøgende på forhandlerens hjemmeside eller på biltorvet.dk kan se besparelsen ved at skifte fra den bil, de ejer nu, til den elbil, de overvejer. Her viser de første 1000 leads, at de bedste bilhuse kan konvertere næsten hver fjerde af disse henvendelser til et salg, en prøvekørsel eller et tilbud. I snit bliver seks procent af alle leads til et salg. Se beregneren her.
Smart beregner runder milepæl
Estimatic er en afgiftsberegner og værdifastsætter til brugte biler, som Auto IT har stor succes med, og her er også rundet en milepæl – programmet har netop rundet 1000 brugere. Samtidigt er omsætningen af sager blevet fordoblet sammenlignet med året før.
”Det er en flot stigning. Estimatic er blevet taget godt imod af branchen, hvor mange har opdaget, hvor præcist, let og godt et værktøj det er til værdifastsættelsen af brugte køretøjer. Med Estimatic sparer man timer, da programmet gør alt det besværlige arbejde med at finde sammenlignelige annoncer og beregne afgiften,” fortæller Product Director, David Brandt, der også afslører, at Estimatic står foran et stort facelift med blandt andet forbedringer i brugervenligheden og nye funktioner.