”Jamen dog,” lyder det fra salgskonsulent Peter Paulsen fra bilhuset P. Christensen i Rødekro, da han bliver præsenteret for nyheden om, at han har lavet tilbud nummer fire million i salgsprogrammet AutoDesktop.
AutoDesktop er det mest udbredte salgsprogram til bilforhandlere, hvor der kører for 50 milliarder kroner nye og brugte biler igennem hvert år. Den første million tilbud tog lige over 2000 dage for brugere af programmet at nå, og det skete i maj 2018. Siden er antallet accelereret voldsomt, og på næsten samme tid, er der lavet yderligere tre millioner tilbud.
Den bil, som udløste tilbud nummer 4,0 million, var en intetanende BMW X1, selv om P. Christensen mest handler med Mercedes.
”Jeg husker den. Det var en byttebil i et engros-salg til et firma,” opklarer Peter Paulsen, der generelt udtrykker stor tilfredshed med programmet AutoDesktop. Udover de åbenlyse fordele, hvor programmet styrer salgsarbejdet fra konfiguration af biler, planlægning til salgsrapportering, fremhæver han flow.
”AutoDesktop har en god forståelse af mit behov som sælger, og er et dejligt arbejdsredskab. Det jeg er gladest for, er flow-systemet, der viser, hvor langt bilerne er i salgsprocessen – altså om en salgsbil fx er nået i klargøringen og hvor længe der er til, den kommer ud til næste step,” siger Peter Paulsen.
Selv om den fjerde million tilbud er nået, tog det næsten 100 dage længere at nå millionen end sidste gang uret tikkede forbi de syv cifre. Det skyldes en generel tilbagegang i bilsalget tilbage i 2022.
Glem russerne – sådan undgår Auto IT at halvdelen af det danske bilsalg lukker ned
Brugte biler trækker 50 milliarder kroner gennem populært salgsprogram