Nytårskuren viser danskere køber dyre elbiler og billige benzinbiler

31 jan 2024 | AutoDesktop

I konkurrence med en snestorm og et tronskifte var årets nytårskur udfordret inden den kom i gang, men den viste dog tydelige tendenser – blandt andet køber danskerne flere nye elbiler og de er dyre, sammenlignet med de klassiske benzinbiler, der taber terræn.

Tal fra salgsprogrammet AutoDesktop viser at årets nytårskur var præget af både snestorm og kongekroning, og derfor var aktivitetsniveauet på alle parametre noget under sidste år. Til gengæld viser det sig, at danskerne smider flere penge på de fabriksnye biler.

Danskere smider flere penge på nyt
244.000 kroner lå snittet på sidste år, da danskerne smed pungen på disken for at køre hjem i en fabriksny bil. I år var der lagt over 24.000 kroner oveni.

De brugte holder skansen, hvor gennemsnitsprisen for en brugt bil kun er steget med et par tusinde kroner – den lå i 2024’s nytårskur på 203.700 kroner.

Dykker vi ned i tallene skyldes stigningen i gennemsnitsprisen, at andelen af elbiler er steget fra små fem til 26 procent og det trækker gennemsnitspriserne op, da de typisk er dyrere. Således købte danskerne ny elbil for i snit 370.000 kroner, og plugins for små 5000 kroner mindre, mens snittet for dieselbiler landede på 320.000 kroner.

I den lave ende finder vi benzinbilerne, som er blevet en vare, hvor prisen ser ud til at spille en afgørende rolle – gennemsnitsprisen for fabriksnye benzinbiler lå følgelig i årets nytårskur således på 223.000 kroner, altså mere end 150.000 kroner mindre, end vi smider for en elbil.

Benzin og plugin er tabere
En ting er priser, noget andet er antallet. Udviklingen med flere elbiler på bekostning af benzin og plugin-hybrider kommer ret tydeligt til udtryk i årets nytårskur. Over hver fjerde fabriksnye bil solgt, var som nævnt en elbil og det skete på bekostning af benzin, der gik tilbage med 14 procent, mens plugin blev rundbarberet, så de nu kun udgør 3,6 procent af nybilssalget. Salget af fabriksnye dieselbiler ser ud til at have fundet et leje, hvor de fylder lige under ti procent af markedet.

 ”Tendenserne i vandringen i retning af elbiler, er som udgangspunkt en fortsættelse af det vi så i 2023, så det kommer nok ikke som den store overraskelse. At kunderne er villige til at bruge flere penge på en ny bil, er som udgangspunkt positivt for branchen generelt. At det så skyldes elbiler kan give udfordringer for den enkelte, hvis ikke de har elbiler i sortimentet. Med hensyn til det generelle aktivitetsniveau, som lå noget under sidste år, skal det nok tages med et vist forbehold grundet vejret og den massive interesse for tronskiftet. De kommende uger og lidt tøvejr vil forhåbentligt rette op på det lidt sløje fremmøde vi oplevede de to første weekender,” kommenterer Peter Larsen, kommerciel direktør for Auto IT, der står bag salgsprogrammet AutoDesktop.

 

Her ses det tydeligt at benzinbilerne taber terræn, mens elbilernes del af kagen er blevet noget større (klik på billedet, for at se det større).

 

 

LÆS OGSÅ:
Ny rekord: 50 milliarder kroner kørte gennem AutoDesktop – især brugte biler boomer