Påske-bilsalget var stille men mere digitalt

25 apr 2017 | AutoDesktop

Påsken har traditionelt været en stor biluge, men noget tyder på, at de tider er ovre. Ude hos forhandlerne har påskens salg nemlig ikke været noget specielt æggende at skrive hjem om. Ifølge bilstatistik.dk faldt markedet endda med 700 biler og varevogne i påskeugen i forhold til påsken sidste år.

“Sammenligner vi påskedagene i 2017 med sidste års påske, som faldt i marts 2016, har vi solgt det samme – 280 biler, mod 274 sidste år. Generelt er påsken ikke noget godt tidspunkt at sælge biler. Folk har travlt med andre ting, holder ferie og kigger ikke på biler,” lyder det fra Hanne Langsig Sørensen, kommunikationschef hos Peugeot Denmark.

Mange bilhuse vælger, ligesom Peugeot, at holde åbent hus weekenden efter påske. En af dem er Ove Jensen Biler, der sælger Honda og Citroën.

“Vi havde mildt sagt en stille påskeuge,” lyder det fra salgschef Jesper Sander, der i stedet ser frem til den kommende weekends åbent hus. Billedet er det samme hos en række andre forhandlere.

Høj net-aktivitet
“Vi havde en sløj søndag og en normal mandag, men salget endte på det samme som i en normal uge,” lyder det fra salgschef Jesper Mick Hansen fra ERA Biler, der sælger Toyota og Fiat.

“Jeg tror, mange bliver hjemme og kigger bil på nettet i stedet for at komme i butikken,” uddyber han.

Og det kan han have ret i. Bilsalgsportalen biltorvet.dk melder om en god stigning i trafikken på 17 procent målt henover påsken i år sammenlignet med påsken sidste år.

“Vi ved fra mange undersøgelser, at folk i stigende grad søger biler digitalt, og den trafik mærker vi også. Men der er mange faktorer, der spiller ind, blandt andet udbuddet af biler, og så det faktum, at biltorvet.dk lige nu tester en ny og forbedret beta-version. Den er nemmere at bruge end det gamle site og udmærker sig ved at være meget mobil-venlig,” forklarer Søren Eriksen, CPO på Biltorvet A/S.

Voldsom stigning 
Helt vildt ser det ud, når man kigger isoleret på væksten via CRM- og salgsprogrammet AutoDesktop, som de overnævnte bilhuse også bruger.

Her afslører tallene en fordobling i antallet af salgssager i forhold til sidste års påske. Helt konkret blev der kørt knapt 12.500 sager igennem programmet, hvor antallet af prøvekørsler steg med 80 procent og antallet af tilbud på brugte biler blev fordoblet. I alt blev der solgt over 3000 nye og brugte biler gennem AutoDesktop, hvilket er en stigning på 60 procent.

“Tallene afspejler en bred opbakning til branchens eget IT-program. Vi kan se en voldsom stigning, som kan forklares med, at mange flere forhandlere bruger AutoDesktop. Her er der alene tale om en stigning på hele 32 procent, mens antallet af unikke brugere af programmet er steget med 60 procent. Samtidigt kan vi se, at flere funktioner såsom eksempelvis finansiering, prøvekørsler og tilbud bliver brugt mere af de eksisterende brugere,” understreger adm. direktør Claus Nyboe fra Biltorvet A/S, der står bag programmet AutoDesktop.

Tallene fra AutoDesktop og biltorvet.dk er trukket ud fra hele påsken 2017 fra fredag den 7. april klokken 12.00 til tirsdag den 18. april klokken 12.00.