Autodesktop

Sæt strøm til tallene og sælg flere biler

23/05 2019Seniorkonsulent Jens Rytter forklarer tilhørerende om Business Intelligence

Hvilke biler sælger bedst om onsdagen? Når vi salgsmålet om fire måneder? Ved at bruge data effektivt, kan forhandlere optimere butikken med hidtil uset præcision. Auto IT er klar med datadrevet bilhandel – det kom frem på årsdagen 21. maj. Her er alt, du skal vide.

Vidste du, at det er lettere at sælge en bil til påskekur end til nytårskur? Der er lidt over tre prøvekørsler pr. slutseddel til en nytårskur. Der er kun to prøvekørsler pr. slutseddel i påskedagene. Derfor er det nok en god idé for bilsælgerne at være ekstra skarpe på at få kuglepennen frem i påsken.

 

Det viser statistikker fra salgsprogrammet AutoDesktop fra Auto IT A/S– statistikker som den enkelte bilforretning nu selv får mulighed for at trække i et nyudviklet modul, som bruger Microsoft Power BI. BI står for Business Intelligence og det handler ganske simpelt om at vise data, som butikkerne allerede har indsamlet i AutoDesktop og på sigt andre computerprogrammer.

 

Alle aktiviteter som prøvekørsler, tilbud og salg registreres i AutoDesktop sammen med bilmærker og kundelister. Med Power BI trækkes data ud og præsenteres flot, så man lynhurtigt får overblik over forretningen. Hvad der sælger, hvem der sælger, hvornår. Det er simpelt – men effektivt.

 

Når mavefornemmelsen svigter
”Bilforhandlere har måske en mavefornemmelse af, hvordan det går, men kender ikke det faktiske billede.
Hvor gode er forhandleren fx til at konvertere leads til salg? Kan de lære noget af hinanden?
Det tager meget tid at indsamle data, sammenkæde og analysere. Nu får bilforhandleren det hele serveret,” fortæller Jens Rytter, konsulent hos Auto IT A/S.

 

Konkret sendes data til platformen Microsoft Power BI, hvor det sorteres i forskellige faneblade. Et faneblad handler fx om aktiviteter. Her kan man klikke ind og fx se hvilke biler, der prøvekøres og hvilke der sælger. Både på mærker og modeller, nye biler, brugte osv. Alt sammen flot vist med grafer og lagkager, så man hurtigt får et overblik. Er der fx sammenhæng mellem de biler som prøvekøres meget, og dem som sælger? Er det ens for alle afdelinger i forretningen? Ikke nødvendigvis.

 

Til årsdagen viste Jens Rytter en live-demonstration af programmet fra 12 forskellige forhandlere, der klart viste at Ford Focus bliver prøvekørt langt mere end Fiesta’er, men der sælges stort set lige mange af dem.

 

Hvorfor er det sådan?
”Så kan man dykke ned i, hvorfor det er sådan. Jeg har været ude at vise det her hos forhandlere, og de er meget begejstrede. Et sted troede de, at Peugeot 208 var den mest solgte bil i afdelingerne, men det viste sig, at én afdeling solgte flere 108’ere. Ingen vidste det. Nu kan de så sætte sig sammen og finde ud af hvorfor, og måske lære noget af hinanden,” siger Jens Rytter, konsulent hos Auto IT A/S.

 

Programmet kan også vise statistik om sælgere, hvor man man se, hvilke der er bedst til at få sat prøvekørsler i gang, eller få lukket en handel eller kontakte mulige kunder.

 

Det er også muligt at holde øje med salgsmål – ud fra bilernes leveringsdatoer, kan man se en graf ud i fremtiden måned for måned, om man kan nå sine salgsmål og sætte ind, hvis man er et stykke fra.

 

”Det handler om at få overblikket. Hvor langt når vi med vores sager. Hvor er det, vi kan lære af hinanden?” forklarer Jens Rytter.

 

Alle kan følge med
Programmet kan også samle tal for avancer og holde styr på samtykker. Hvor meget har butikken tjent på biler, finansieringer, forsikringer og serviceaftaler. I samtykke-fanebladet kan man fx se, hvordan de er indsamlet og sortere dem efter fx et forhandlersamtykke til et bestemt mærke, så man kan lave markedsføring kun til en afgrænset gruppe.

 

Det er også muligt at trække data ud til en stor skærm i fx kaffestuen eller salgslokalet, så alle kan følge med i, hvordan det går i butikken. Hvilken bil er populær i dag, i hvilke afdelinger og den slags. I første omgang opdateres data tre gange om dagen.

 

På sigt vil systemet også kunne trække data fra andre kilder, fx telefonsystemet, så man kan måle på, om mange opkald fører til flere prøvekørsler og i sidste ende salg.

 

”Mulighederne er mange og det kan være en stor mundfuld at komme i gang med. Men for at det skal kunne bruges til noget, kræver det, at sælgerne bruger systemerne korrekt og får registreret, hvad de laver. Der har bilhusene en stor opgave, men gør det til et fælles projekt, få en tovholder på og få det synliggjort for medarbejderne, så skal det nok gå,” mener Jens Rytter.

 

Klik på billedet, for at se slideshow fra Årsdagen: